Қадырдың қадірін білдік пе екен?
Бөлісу:
04.08.2016
4954
Қадырдың бақилық болғанына, күндердің тізбесі таусылып, айлардың есебі ашылғанына да біраз уақыт өтті.
Оны өлдіге қимаған асау көңіліміз жуасып, «әділетсіз», «сұм» ажалға да көндіккендейміз. Оның қарасында төбе көрсетпеген үкімет адамдарын да кешіріп, «әй, қойшы соларды!» дей бастадық. Өмір өзінің қалпында: жылағанды жұбатып, жұбанғанды жылатып, ескіні өшіріп, жаңаны жұқартып өтіп жатыр.
Қадағаңның томдарын қайта ақтарамын. Өмірден озарынан дәл жүз күн бұрын өзін құндағына салып әлдилеген Ақ Жайығына келіп кеткен сапарындағыдай жымиып, қарсы кездескен қай танысының да қолтығынан алып, ауру аяғын сылти басып, алдымнан Қадағаң шығады. Кезінде көңіл аудармадық па, әлде тірі Қадағаңның бейнесі өзінің өлеңдерінің парқына жетуге жолымды кес-кестеді ме, әйтеуір енді оның әрбір сөзі басқаша оқылады. Бізге айтып кеткен өсиеті, аманаты сияқты.
Саулық берсін жасыңа,
Кәріңе де.
Жазылмайтын дертім бар дәріңе де.
Сыртым бүтін болғанмен,
Ішім түтін,
Төзіп келем әйтеуір бәріне де.
...Өнегем сол айтыстардан азатпын
Өзі рахат
Өлең деген азаптың!
Мисыздарды жеңу маған сөз емес,
Мен өзімді өзім жеңген қазақпын!
Біздің білгеніміз қандай Қадыр еді? Енді біздің жүрегіміз бен жадымызда қандай Қадыр қалмақ?
Қайсыбір адамды ақшасы, енді бір кісіні саясат, ал кейбір азаматты... өлімі тұлға жасайды. Осылардың ішіндегі өмірлісі де, тұрақтысы да соңғы тұлғалар болмақ. Қадағаң көзінің тірісінде-ақ өзінің тұрар тұғырын, халық жадындағы тұрақты тұрағын белгілеп кетті. Ақынның өлімі саналарға бір жаңа саңылау ашып, енді ту сыртымыздан ақынның қалғымайтын аруағы жымиып қарап тұрғандай секемді сезім тастап кетті.
Қадыр көзі тірісінде көсіліп жазған болар, бірақ көсілтіп өмір сүрді деп айта алмаймын. Мен оның жұрт сараңдығына саятын аса ұқыптылығы мен үнемшілдігін айтып отырғаным жоқ. Ол қасиеті Қадағаңа кедергі болды деуге болмас, керісінше, ақынды елден ерекшелеп көрсететін мінезі өзіне жарасып та тұрушы еді.
Адамды қайран қалдыратын қасиеті – оның мына жалғанда жағымпаздық пен жарамсақтықтың ауылына ат шалдырмай, мына тұтам өмірді тура жүріп өткендігі.
Жағымпаздық пен жарамсақты менің де ішім жаратпайды-ақ! Бірақ қайтейін, қажетті жерінде көпшік тастамасаң, күл-паршаң шығады! Қайығың кейін жүзеді! Тасына өзің сүрінесің, шаңын ұрпағың жұтады. Шенді мен қоңдының алдында құрақ ұшып тұру «көргенділік» деп танылып, ұлттық қасиетімізге айналып келеді.
Бірақ осы бір шынашақтай шал шуда шашын шұбатып, бура басын ие алмады. «Маған мадақ жаз» деушілер бар, кейде тіпті жанашырларым айтады» деуші еді өзі. Әрине, олар мадаққа кенде емес еді. Тіпті сол Қадағаңның да оларға мадақ сөзі емес, астаудай мақаланың астында тұратын Қадағаңның аты керек еді ғой. Бір-екі оданы жазып тастағанда Қадағаңның да бір-екі атағы артықтау болар еді, жаназасында да жағалы киімділер көбірек келер еді. Қадыр оны білмеді емес, білді. Бірақ осы «жанрға» әйтеуір қолы жүрмей қойды. Қадыр деген атына кіреуке түсіргісі келмеді. Солай өтті, жарықтық.
Несін айтасыз, тірісінде Қадырды қолапайсыз қолпаштаған кезіміз де, жағасына жармасып, жазықсыз жазғырған күніміз де болды. Әйтеуір шамамыз жеткенше өзіміздің қатарымызға, пенделік сапқа сүйредік. Біз өзі сондай халықпыз. Кеңестің кезінен солаймыз. Өзімізден жоғары тұрғанды жаратпаймыз. Қатарымызға қойғымыз келеді. Егер шамамыз жетпей жатса, биіктегіге басқа бір биіктегіні айдап саламыз. Қадырдың да жамбасы жерге тигенше өшпенділік пен пенделіктің отына өртенбеген өңірі, жұлынбаған жағасы қалған жоқ. Ақындығына айтар уәжіміз болмаса да, оның эсселері мен естеліктеріне «елгезектік» танытқан тұстарымыз аз болған жоқ.
Жалпы, Қадағаңды қазақ әдебиетіндегі эссе және афоризм жанрына сауатты қалам тартқан алғашқы адам деу орынды болар еді. Қадағаңның тағы бір ерекшелігі, естелік жазған кейіпкерін аруақ ретінде емес, адам ретінде еске алуы еді. Сондықтан да болар, қиялымызда жүрген кейбір пірлеріміздің бір-екі қылығынан олардың да өзіміздей адам екенін біліп қалдық. Қадағаң кезінде көзі көріп, қатар жүрсе да Мұхтар, Сәбит, Әбділда сияқты талай естелік айтылып, образы қалыптасып үлгерген ұлылар туралы айтып, қосарланып шаппады. Есесіне Қадағаңның арқасында осы уақытқа дейін көп жазылмаған, жазылмауы да мүмкін тұлғалар: Жұмекен, Мұқағали, Бердібек, Жұбан, Хамиттер туралы шынайы естеліктер оқыдық. Қадырдың өңіріне жармасу да осы тұста басталды. Ел еркелерінің бір-жар пенделік істерін көрсету – көргенсіздік деуге дейін бардық. Кейбіреуіне Қадағаң баспасөз бетінде жауап беруге мәжбүр болды. Одан бері де жиырма жылдың жүзі болды. Қадағаңның замандастарының бір-жар қылығын білгеннен олардың халық жадындағы орны төмендеп, кейін бұрылып кеткен қазақ көргенім жоқ. Ал Қадағаң біздің санамызды құрсап жатырған мыңжылдық стереотипті бір кішкене кітабымен бұзды десем, қателеспеспін. Ал біздің санамызды жаңалау үшін қанша жылғы өмірін қысқартқанын ақынның өзі ғана біледі.
Қадағаңның афоризмдері өмірдің ас талғамайтын өндіршегінен аман өтіп, ақынның қашауы мен қайшысынан қағылып, қиылып, қылдырықтай болып бізге жеткен жетім ойлары десек те болады.
«Ақшада ағайын болмайды».
«Жақсы бала жаялығынан».
«Тойдың соры дәукес».
«У ішкен адам ернін жаламайды».
Жалпы, Қадыр творчествосында ақезу-көкезу сөз ұйқас үшін үптей салған үйлесім, басы артық үтірді де кездестірмейсіз ғой. Тура Қадағаңның өз бітімі сияқты. «Құдай- тағала менің мұрнымнан басқа жеріме мырзалық жасамаған» деп әзілдеп отырушы еді, жарықтық!
Қадағаңның өлеңін оқымаған қазақ кездесіп қалуы мүмкін. Бірақ Қадағаңның әзіл-қалжыңын естімеген жан болмас. Бұл кісінің аузын ашып, көмейінен шыққан сөзі, әдетте, әзіл болып шығатын. Қуанышын да, кейісін де қалжыңмен жеткізетін еді. Қанша жерде, қаншама құлақта Қадағаңның қанша мың қалжыңы жүр екен? Соларды жинар ма еді, шіркін!
Сонау тоқсаныншы жылдары Жоғарғы Кеңестің мәдениет комитетінің төрағасы Әбіш Кекілбаев 40-50-дей қазақ зиялысын қасиетті Маңғыстау жеріне бастап келді. Ш.Мұртаза, Ә.Нұрпейісов, З.Қабдолов, Қ.Мырза-Әлі, т.б. жазушылар, Е.Рахмадиев бастаған 3-4 министр, 5-6 депутат. Осы топты 2-3 күн бойы Маңғыстаудың айтулы-айтулы деген жерлеріне апарып, армансыз аралаттық. Қонақтардың қонар, түстенеріне таза жер таңдалып, киіз үйлер тігілді, қазан-ошақ құрылып, желіге әбзелденген ат-түйе байланды, ас баптаушы қыз-келіншектер ұлттық киім киіп, шолпы-шекелік тағып, айналаны күмістің күмбіріне бөледі. Киіз үйлерден төгілетін ән-жыр өз алдына.
Осындай бір отырыста сөз алған адамдар Әбіш Кекілбаевты мақтай-мақтай келе: «...Сіз қазақ әдебиетінің тұтас бір кезеңісіз», «Қазақ әдебиетінің жарты жүгін сіз көтеріп келесіз...» деген сөздер айтылды. Сонда әр сөйлеушіге бір реплика беріп, күлкіден езу жидырмай отырған Қадағаң былай деді: «Бізден бұрынғы ағалар қазақ әдебиетін қақ бөліп, жартысын Мұхтарға беріп еді. Қалған жартысынан үлесімізді алып қалайық деп бірдеңе түртпектейтін едік. Оны да Әбіш алып кетсе, бізге қой бағудан басқа не қалды сонда?!». Дастарханның соңына таман сөз тиген бір жас министрдің: «Қадаға, кітабыңызды шығарып берейін, маған тиіспей-ақ қойыңызшы», – деп жалынғаны есімде қалыпты.
Қадырдай белін жазбастан еңбек еткен қаламгер кемде-кем. Бірақ ақын-жазушылардың көбі өзінің көзі тайған күні кітаптарының тағдыры не боларын білмей кетеді. Кітаптары өзімен бірге өлетін ақын да, жазушы да жеткілікті. Бұл – қолына қалам ұстаған қай жазушының да басты қорқынышы. «Өлеңін өрт-жалындай» етіп жазған Қасымның өзі: «Өзіммен бірге өлмесін өлеңім» деп, «Күніне жүз ойланып, мың толғанып» өтті емес пе?!
Көңілі алаң болмаған бір ақын болса, ол Қадыр болар деп ойлаймын. Себебі, Қадырдың сөзі заман талғамайтын, басшы талғамайтын, адам болмысын басты нысана еткен, тозбайтын сөздер. Жер бетінде қазақша сөйлейтін екі адам қалса, соның біреуі әйтеуір Қадырды оқитынына күмәнім жоқ. Осы уақытқа дейін Қадырдың сөзіне Қадырдың өзі кезек бермей келді, қажет десеңіз кедергі болды. Енді көңілімізге сағыныш болып қалатын оның тұлғасын да, келбетін де, келелі ойы мен кесімді сөзін де оның өлеңдерінен, естеліктері мен афоризмдерінен іздейтін болдық. Сөйтіп, ақынның сөзінің кезегі енді келді. Нағыз Қадырдың қадірін тану енді басталмақ.
Шуда шашын шұбатып өткен осы кісінің жүзінен үнемі жеңіл ғана мысқыл кетпеуші еді. Маған, тіпті кейде осы бір кішкене адам өмірге мына жалғанды жазғыру, мысқылдау үшін келгендей болып көрінетін. Сондықтан болар, оның өлеңдері ащы, жан айқайына, қатаң шындыққа құрылады.
Айуан емес,
Артыңнан адам түссе,
Айуанның өзіне зар боларсың...
Осы бір адамның артында соншалықты алып дүние қалдырғанын қазір өлшеу мүмкін емес. Оны қазір безбендеудің қажеті де болмас. Уақыт өтер. Қадырдың көзі тірісіндегі онымен әрлім-берлім арақатынаста болған көзқарастар, үстірт пікірлер басылған кезде ғана Қадырдың ақ-адал еңбегі әділ бағаланады деп ойлаймын.
Кезінде ұлы Абайдың да көзі тірісінде ши жүгіртіп, түртпектеген қазақ жүз жыл өткен соң ғана оның кемеңгерлігін мойындаған. Қазақ үшін қан түкіріп, қайғы жұтып кеткен Қадырдың да қадірін қашан білер екенбіз?! Ал ол «қазақты шетелдік қонақтарға таныстырған» Қадыр еді-ау! Қанша қақсаса да, қанша том өлең жазса да қазақты өзіне таныстыра алмай кетті.
Жалғыз баланың анасының басына қойған құлпытасындағы:
Қайыр көрмей байдан да,
Қайыр көрмей қайдан да.
Қайыр көрмей баладан,
Дүниеден өтті бір Адам, –
деген жазу, жаны тыныш, уайымы жоқ адамның сөзі ме? Өмірдің солақай қолымен берген сыйынан сыздауықтай сарнаған санаң мен зәрезап болған миыңа қанша арба қорлық пен қиындық арқалап кеттің екен?! Сүйтіп жүріп артыңда қалған біздің қиындығымызды азайтпақ болдың-ау?!
Жаратқан Ием алдыңнан жарылқасын!
Құжырғали ТӨЛЕУІШЕВ,
Батыс Қазақстан облыстық
қазақ драма театрының директоры.
Бөлісу: