17.05.2016
Нұртөре ЖҮСІП
Абайдың «Ұйықтаған ойды кім түртпек?» деген сөзі бар. Сөз қазақтың Олжасына – Олжас Омарұлы Сүлейменовке қарай ойысқанда, Ибрахим Құнанбайұлының айтқаны ойға оралды.
Сол Абай атамның «Осы, біздің қазақтың өлген кісісінде жаманы жоқ, тірі кісісінің жамандаудан аманы жоқ болатұғыны қалай?» деп сұрақты төтесінен қоятыны және бар.
Олжасты жатып тұрып мақтайтындар да, жатып тұрып жамандайтындар да жетерлік. Оларға төрелік айту менің міндетіме жатпайды: кім не десе де өзінің арының алдында жауап береді; бірақ біздің қазақтың Абай мінеген мерез мінездері әлі күнге қалған жоқ – біреуді сыртынан күстаналау, ғайбат айту, ердің басын жерге тыққанша көңілі тынышталмайтын өшпенділік, көре алмаушылық, адамның пікірін қабылдай алмаушылық деген сияқтының бәрі күн сайын көз алдымызда жүріп жатыр...
«Жақыныңды жаттай сыйла, жат жанынан түңілсін» деген бір сөз бар еді. Осы күні кейбіреулер Олжасты «отырса – опақ, тұрса – сопақ» етіп көрсеткісі келеді. Жақында ғана Әзірбайжан елінің Шеки қаласында Олжекеңмен сапарлас болдық. Сонда бүткіл әзірбайжан халқы Олжас Сүлейменовті хан көтеріп қарсы алды; жеті метр жүргізбей жолын тосып, қолын алып, суретке түсіп, сәлем беріп шырқ үйірілген ағайынды көріп, кеудемізді мақтаныш сезімі кернегенін айтайық. «Өз елімізде Олжекеңді дәл солай құрметтеп жүрміз бе?» деген ой келді. Сол әзірбайжандықтарға Олжас Омарұлының өткізіп қойған ештеңесі жоқ, алайда Бакудегі бауырлардың басына бұлт үйірілгенде, Олжас қырық градуспен ауырып жатқан жерінен бәрін тастап, бірден ұшып барған. 1990 жылы Олжастың туысқан халықты қолдаған іс-әрекеті Әзірбайжанда аңыз болып қалған. Бұл оқиға туралы ақынның өзі: «Маған Бақтияр Бахабзаде түнгі бірге таман қоңырау шалды, жағдайды айтты. Қатты ысытпалап ауруханада жатқан едім, оған «ауырып жатырмын» десем, мені түсінбеген болар еді, екі сөзге келгенім жоқ, таңғы рейске билет алдым да, Бакуге ұшып кеттім» деп, Шеки қаласында ағынан жарылып айтып еді.
ТҮРКСОЙ-дың Шеки қаласында өткен жиынына түркітілдес елдерден бірқатар өкілдер келді. Солардың арасында Түркиядан, Молдовадан, Македониядан, көршілес Қырғызстан мен Өзбекстан елдерінен келген бір топ азаматтармен басымыз қосыла қалды. «Древний» деген сөздің түп-төркінін қаузадық. Өзбектер мұны «қадым», қырғыздар «ерте», македониялық гагауздар «баяғы», молдовалық гагауздар «ебелгі» деп айтады екен. Осының бәрі – біздің қазақта бар сөз. Мен мұның «ежелгі, көне, баяғы, ертеде, қадым заманда, бұрын, атам заманда, ықылым» деген бірнеше баламасын санамалап айтып бердім. Сол отырыста гагауздер «Біз өзіміздің түркі жұртының бір бұтағы екенімізді бұрын білген жоқпыз. Мұны тек Олжас Сүлейменовтің «АзиЯ» кітабынан, сосын «Игорь жасағы туралы жыр» арқылы ғана білдік. Олжас Сүлейменов біздің қалғып кеткен тарихи санамызды түртіп оятты. Осындай мықты қазақты біз өз бауырымыз деп білеміз» деді.
Олжас Сүлейменов 60-70-жылдар аралығында тарихи тақырыптарды терең қаузағаны қалың елге белгілі. Олжас Сүлейменовтің шығармашылығы Қазақстандағы ғылыми тарихи ойдың дамуына қатты ықпал етті. Оның қаламынан туған «Аз и Я» кітабы тек қана КСРО-ны ғана емес, бүкіл әлемді дүрліктірді. Бұл кітап жер бетіне тарыдай шашыраған түркі баласының бойындағы намыс отын оятты.
Олжекеңмен әлемдегі ең көне 200 қаланың қатарына кіретін Әзірбайжанның Шеки қаласындағы «Хан сарайы» бағында отырмыз. Мен ол кісіге жазушы Қалихан Ысқақтың естелік кітабында айтылған жәйттерді айтып бердім.
– Иә, Қалихан не депті? – деді Олжас Омарұлы.
– Қалихан аға өз естелігінде сіз туралы өте жылы пікір білдіріпті. «Жұрттың бәрі Олжасты жамандайды, Ол Жазушылар одағын басқарғанда, «одақ мүшелерін шалағай жастармен көбейтіп жіберді» деген айыптаулар бар. Олжас жас жазушыларды мүшелікке көптеп қабылдатқаны рас. Ол кезде жазушылар пәтер алғанда, шығармашылық жұмысқа деп арнайы бір бөлме қосатын. Олжастың ойы – қазақтың жас жазушылары сол арқылы пәтер алып қалсын дегені деп айтыпты, – дедім.
– Ол рас, – деді Олжекең.
– Сосын сіз қолға қомақты қаламақы алғанда, ай сайын 1-Алматының вокзалына дейін барып, жолда тұрған кем-кетікті, жоқ-жұқаналы жандарға тегіс үлестіріп шығушы еді, – деп жазыпты.
– Ондай да болған, – деп күлді Олжекең.
ТҮРКСОЙ-дың жиыны басталғанша біршама уақыт бар еді. Ақынмен күн сайын ұшыраса берудің реті келе бермейді. Биылғы мерейтойы төңірегінде аз-кем сөз етіп отырдық.
– Қазақ болған соң, жеті атамның шежіресін тәп-тәуір білемін. Менің бойыма біткен қасиеттердің бәрі аталарымнан ауысқан дей аламын. Біздің әулетімізде ақындар, әнші-күйшілер, батырлар көп болған. Солардың бірі – Жаяу Мұса. Менің жетінші атам – атақты Олжабай батыр. Атымды да әкем сол бабамыздың құрметіне қойған. Ибраһимнің Абайға, Әбдірахманның Әбішке, Қанафияның Қанышқа айналғаны сияқты, Олжабай да Олжасқа айналып кеткен, – деді Олжас Омарұлы.
– «Ала» деген моңғол тілінде «тау» дегенді білдіреді. Біздің «Алатау» деп жүргеніміз – «тау-тау» деген сөз, – деді Шеки қаласының иығындағы ақ қарлы тау бөктерін көзбен шолған ақын. Барлаушы-геолог мамандығын алса-дағы өмір бойы сөз маржанын теріп келе жатқан ақын жай отырғанда да, сол сөз төркінін парықтаудан еш жаңылмайды екен.
– Этимология – менің өмір бойғы әуестігім. Онымен күн-түн демей айна-лысуға дайынмын. «1001 сөзбен» айналысқаныма 40 жылдан асты! Оның басты тақырыбы – орыс тіліндегі түркизмдер. Пушкин «Сөздердің мағынасын түсіндіре алсақ, Әлемді жаңылыстырған дүниеден арылар едік.
– Тарихты зерттеуге геолог әрі ақын ретінде қараймын. Ресейдің, Қытайдың, Американың, Грекияның, Францияның, Грузияның, Ирактың өткен өмірін білемін, бірақ қазірше қазақтардың тарихын білмеймін. Көшпенділер дәуірі әлі ашылған жоқ. Кітапшыл халықтардың тарихындағы көптеген көмескі тұстарды түркілер тарихын білмейінше, түсіндіруге болмайды деп батыл мәлімдей аламын» деп, «Жұлдыз» журналына жазған едім кезінде, – деді толғанып. – Бұл айтқаным – жалпы қазақ тарихына қатысты сол кездегі ойым. 70-ке толғанымда, Қанат Саудабаев досым Америкадан мақала жолдап, менің есімімді «Ол жас» – «Он молодой» деп түсіндіріпті, Олжас жетпісінде де жас жігіт күйінде деп жазыпты. Онысына рақмет! Құдайға шүкір, әлі волейбол ойнап жүрмін.
Өмірбаян беттерінен:
Олжас Омарұлы Сүлейменов 1936 жылы 18 мамырда Алматы қаласында дүниеге келген. 1959 жылы ҚазМУ-дің геология факультетін бітірген.
М.Горький атындағы Әдебиет институтында оқыған. 1962–1971 жылдары «Казахстанская правда» газеті редакциясында бөлім меңгерушісі, «Қазақфильм» киностудиясы сценарийлік-редакциялық алқасының бас редакторы, «Простор» журналының бөлім меңгерушісі, 1971–1981 жылдары Қазақстан Жазушылар одағының хатшысы, 1981–1983 жылдары Қазақ КСР кинематография жөніндегі мемлекеттік комитетінің төрағасы, 1983–1991 жылдары Қазақстан Жазушылар одағы басқармасының бірінші хатшысы, ҚР Жоғарғы Кеңесінің депутаты, «Невада-Семей» қозғалысының төрағасы, 1995 жылдан Қазақстанның Италиядағы төтенше өкілетті елшісі болды. Бүгінде Қазақстанның ЮНЕСКО-дағы төтенше өкілетті елшісі және тұрақты өкілі.
Туындыларын орыс тілінде жазады. Өлеңдері мен поэмаларының алғашқы жинағы – «Арғымақтар» (1961) шыққаннан кейінгі жылдардан бері «Адамға табын, Жер, енді» өлеңдері бүгінгі ТМД елдері халықтарының көптеген тілдеріне, шетел тілдеріне аударылып, жеке-жеке кітап болып, бірнеше рет басылды. Кинодраматургия, әдеби зерттеу саласында да еңбек етіп жүр. Оның жазған сценарийі бойынша «Атамекен», «Көгілдір маршрут», «Қыс – қолайсыз маусым», «М.Әуезов туралы сөз», «Үндістан сазы», «Жастық шақ заставасы», т.б. фильмдер түсірілген. «Аз и Я», «Язык письма» атты тілге қатысты зерттеулері жарық көрді. «Жалынның шалқуы» атты өлеңдер жинағы француз тілінде шықты.
Ядролық сынаққа қарсы «Семей-Невада» қозғалысының, Халық Конгресі партиясының лидері. Қазақ КСР Абай атындағы Мемлекеттік сыйлығының (1967), Қазақстан комсомолы, БЛКЖО сыйлығының (1966) лауреаты. Қазақстанның Халық жазушысы. Қазақстан Меценаттар клубының «Тарлан» сыйлығының (2000) лауреаты.
Еңбек Қызыл Ту, «Құрмет белгісі», Октябрь Революциясы, І дәрежелі «Барыс» (2001), «Отан» ордендерімен, көптеген медальдармен марапатталған. Әзірбайжан Республикасының «Шухрат» және «Достуг» ордендерімен, Украинаның «Ярослав Мудрый», Шешен Республикасының, Францияның және Ресейдің «Достық» ордендерімен марапатталған.
Түркітану саласындағы үлкен жетістіктері үшін Олжас Сүлейменов
«Күлтегін» сыйлығының алғаш лауреаты атанды. Бұл зерттеулері үшін «За вклад в тюркский мир» Түркияның халықаралық сыйлығына ие болған.
– Тілектес Есполов басқаратын аграрлық университетте әлі күнге дейін волейбол ойнайтыныңызды білемін. Сексенге келсеңіз де, осылайша сергек жүруіңіздің сыры неде? – деп журналистік дағдыма салып сұрап қоямын.
– Адамдарға ешқашан жамандық ойлама! Сонда мен секілді сергек жүресің және ұзақ жасайсың! – деді Олжекең өзінің ырғақты дауысына салып. Ақынның бір сұхбатында айтқан: «Төртінші класта Толстойдың 12 томдығын толық оқып шықтым. Сонда анам мені аяп, «Көзіңді құртасың» – дегенде, әкемнің: «Кітаптан көз құрымайды, кітаптан көз ашылады» дегені есімде» деген сөзін есіне салдым.
Әңгіме арнасы 60 жылдардың басында Никита Хрущевтің «жылымығы» тұсына ойысты. Бұл «жылымық» Кеңестер одағында еркін ойдың төбесін қайта қылтитқан болатын. Алайда, «сталинизммен күресемін» деген Хрущев ой еркіндігінің пәрменінен қатты қорықты. «Пастернак ісі» деген жалған айыптауды ойлап тапты. Сөйтіп, А.Вознесенский, Д.Гранин, Р.Фальк, Э.Неизвестный, М.Хуциев сияқты азаматтардың шығармалары сынға ұшырады. 1958 жылдан бастап, Мәскеу шығармашылық жастары Маяковский ескерткішінің алдына жиналып шер тарқатысатын. Осы жерде Е.Евтушенко, Р.Рождественский, Б.Ахмадуллина,
А.Вознесенский цензура өткізбеген өлеңдерін оқитын. Болат Окуджава мен Андрей Галичтің шығармашылығына тыйым салынған еді. 1950 жылдардың соңына қарай Кеңес ақындары мен жазушыларының жаңа толқыны өз беттерінше дербес машинопистік журналдар шығара бастады. Осылайша, «Самиздат» өнімдері пайда болды. «Самиздаттарда» ресми цензурадан өтпеген «кеңестік лагерь», қуғын-сүргін, зорлық-зомбылық, әділетсіздік тақырыбындағы материалдар басылды. Евтушенко мен Вознесенский секілді ақындардың кештері стадионда өтті. Халық онда футбол көруге жиналғаннан бетер жиналды. 1958 жылы Жоғарғы әдебиет институтына оқуға түскен Олжас Сүлейменов нақ осы «алпысыншы жылдықтардың» ортасына түскен екен.
– Қайта өрлеу қуаты Мәскеуден тарады, ол кезде онда, озонмен жаңартылып, жарықтың жаңа сәулелерімен нұрландырылған Сталиннен кейінгі мәдени атмосфера қалыптасып жатты. Сол жылдары үлкен Астанада жұмыс істеген немесе оқып жатқан республиканың өкілдері, өздерінің туған өлкелерінде кеңестік ренессанстың ықпалын жүргізушілер болды. Әрбір одақтас республикада Қайта өрлеу ауқымындағы тұлғалар өсе бастады, – дейді О. Сүлейменов, – біздің девизіміз: «біздің халқымыздың тарихынсыз – әлем тарихы толық бола алмайды» болды. Өткеннің тереңдігінсіз болашақтың биіктігі мен осы шақтың кеңдігі мүмкін емес деген тарихтың ауқымды формуласын біз халықтың санасына енгізе бастадық».
Осы жылдары Мәскеуде және Ленинградта, Ресейдің т.б. қалаларында оқыған немесе қызмет бабымен жүрген О.Сүлейменов, М.Әуезов, Б.Жансүгіров, Б.Тайжанов, сәл кейініректен С.Ақатай, М.Тәтімов, сондай-ақ Ә.Әлімжановтар тарихи әділеттілік рухын көтерді. Алпысыншы жылдардың басында сталиндік репрессия құрбандары жайлы көп айтылатын. Бұлардың ішінде әке-шешелері немесе туысқандары қуғын-сүргінге түспегені жоқ еді. «Тарихи емес халықтардан» тартылып алынып, «қарғыс атқан өткен» анықтамасымен бояу жаққышпен өшірілген тарих бірінші рет «алпысыншы жылдықтардың» кітаптарында қорықпай және батыл қозғалды», – дейді Олжекең.
– Олжас ұлттың тағдырына қатысты үш үлкен ерлік істеді. Бірінші, 1986 жылы желтоқсан оқиғасына қатысқандар Олжастан араша сұрап көп келетін. Ол 1987 жылы Желтоқсан оқиғасына қатысқандарды қорғайтын құқықтық комиссия құрып, қылышынан қан тамған қызыл империяның кезінде қазақтың ұл-қыздарын қорғады. Екінші, 1988 жылы 24-сәуірде Орталық комитетке хат жазып, мені Жоғарғы соттың бастығымен жолықтырып, артынан комиссия құрып, Алаш арыстарын ақтауға тікелей мұрындық болған да – Олжас. Үшіншіден, 1989 жылы 27-ақпанда «Невада-Семей» қозғалысын құрып, Семей полигонының жабылуына тікелей атсалысып, ұлтты ауыр қасіреттен аман алып қалды. Олжас жайлы әрқандай әңгімелердің айтыла беретіні оны түсінбегендіктен. Бірақ Олжасты түсіну үшін Олжастың деңгейінде ойлау керек. Олжас – өз ұлтының көк семсері!» – деп бағалайды белгілі алаштанушы ғалым Тұрсын Жұртбай.
1989 жылдың ақпан айында Олжас Сүлейменов Қазақстан халқына теледидар арқылы Үндеу жасайды. Келесі күні Алматыдағы Жазушылар одағының ғимараты алдыңда атомдық бомбаға қарсы «Невада-Семей» қозғалысының құрылғанын жариялайды. Бір ай ішінде 4 миллион қол жиналады. Жаз айында Олжас Сүлейменов КСРО халық депутаттарының 1 съезінде қозғалыстың мақсаты мен талаптары туралы мәлімдеме жасайды. 1989 жылдың 19 қазанында Семейде атом сынағы тоқтатылғаннан кейін, 1990 жылдың мамыр айында алғаш «Ядроға қарсы конгресс» өтті. Осы жиында Олжас Сүлейменов бастаған қозғалыс ядролық жарылысты тоқтатуды талап етті. 1991 жылы 29 тамызында
Н.Назарбаевтың жарлығымен Семей полигоны жабылды, содан кейін атом жарылысына қарсы әлем бойынша мораторий өтті: Жаңа Жерде (Ресей), Невадада (АҚШ), Муруорада (Франция), Лобнор көлі (Китай) да атом жарылысы тоқтатылды.
Ядролық сынақтарды тоқтатып, Семей полигонын жапқызуға шақырған – Олжас Сүлейменов болса, адамзат баласына қатерлі қарудан түбегейлі бас тартып, полигонды жапқан – Нұрсұлтан Назарбаев. Қазақтың қабырғалы екі азаматының қайсарлығы арқасында Қазақстан бейбіт дамуды мұрат тұтқан мәртебелі елге айналды.
«Досым Олжас туралы сөз» атты мақаласында Елбасы: «Ол – менің комсомолдық жастық шақтан бері досым, серігім және қызметтесім болды. Және ол жайлы не айтылса да, біз үнемі дос болдық және доспыз, дегенмен кейде қатты дауласамыз» деп жазды.
– Мен Назарбаевпен 40 жылдан бері достық қарым-қатынастағы адаммын. Келіспей қалған тұстарымыз бар, бірақ кетіскен тұстарымыз жоқ. Ешкім де біз екеумізді араздастыра алмады ақыры. Сондықтан мен Назарбаевты дәйім қолдаумен келемін, – деді Олжекең. – Нұрсұлтан Назарбаевтың Қазақстандағы саяси тұрақтылықты сақтап қалу ісіне қосқан үлесін өте жоғары бағалаймын. Бүгінде саяси тұрақтылық қоғам дамуының басты шарты екенін еліміздің барлық азаматтары жақсы түсінеді. Мұны тәуелсіздік жылдарындағы ең басты жетістігіміз дер едім. Толеранттылық пен келісімге келе білудің орталықшыл қағидаты кезінде Назарбаевтың «Әділеттің ақ жолы» кітабында мәлімделген болатын. Көпэтносты, қайшылықты ортада Мемлекет басшысынан еуразиялық үдерістің мәнін танытатын интеграция қағидатын дәйекті жүзеге асыру орынды күтілген-ді. Халықтық көкейге қонымды ойдың жеткізушісі болу, келісімге келтірудің шебері болу, көпқырлы қоғамда қандай да бір жақтың сөзін сөйлемей, көпшіліктің сөзін сөйлеу Нұрсұлтан Назарбаевтың қолынан келді.
Олжас Сүлейменов туралы сөз қозғалғанда, ол жазған фильмдердің сценарийін сөз етпей тұра алмаймыз. Шәкен Айманов түсірген «Атамекен» фильмінің сценарийін Олжас Сүлейменов жазған. Сондай-ақ Шахимардан Құсайынов жазған «Балкон» фильмінің сценарийі Олжас Сүлейменовтың өлеңінен және өмірінен алынған. «Көксерек», «Қараш-Қараш», «Қыз Жібек», «Атаманның ақыры» сияқты фильмдердің бәріне «Қазақфильмнің» бас редакторы ретінде Олжас Сүлейменовтің тікелей қатысы болғанын айтсақ та жеткілікті.
– Кинода өткен жылдарымды елжірей еске аламын. Шәкен Айманов – киностудияның көркемдік жетекшісі, мен бас редакторы болып тұрған жылдарды қалайша сағынбайын? Шәкен Кенжетайұлы менің сценарийім бойынша «Атамекен» фильмін түсіргенін қалайша мақтаныш етпейін? Сол жылдардағы «Көксерек», «Қараш-Қараш», «Қыз Жібек», «Атаманның ажалы» сияқты фильмдердің бәріне тікелей қатысым болған. «Қыз Жібектегі» Төлегеннің ақбоз атының ер-тұрманы менің өзімдікі еді. Үйден алып келгенмін. Мемлекеттік кино комитетінің төрағасы қызметінде жүргенімде, Мәскеудегі таныстарымды пайдаланып, сондағы атақты режиссерлердің оқу тобына талантты жастарымызды орналастыра алғанымның арқасында кейіннен қазақ киносына «жаңа толқын» деп аталған тегеурінді лек қосылғанын да мақтаныш етемін. Кейіннен белгілі бір себептермен кинодан қол үзіңкіреп қалдым. Соңғы жылдардағы жазғаным – «Махамбет» фильмінің сценарийі, – деп «Егемен Қазақстанға» берген сұхбатында тоқталып өтіпті.
Түйіндей келгенде айтарымыз:
Олжас Сүлейменов – түркі әлемінің тау тұлғалы, арыстандай айбатты, жолбарыстай қайратты азаматы! «Ұйықтаған ойды кім түртпек?» деген Абай аманатына адалдығын іс жүзінде дәлелдеп келе жатқан ақиық ақын сексеннің сеңгіріне шықты.
Олжастың түріне, жүрісіне, тіп-тік қалпына қарап, оны «сексендегі қарттардың қатарына қосуға» қимайсыз. Әбіш Кекілбайұлының мерейтойында Олжекең:
– Жазушының міндеті – адамға адал болу, қоғамға адал болу. Әбіш сол мақсатқа жеткен жазушы, – деп баға берген еді.
Ендеше, Олжас Омарұлы да – сондай мақсат-мұратқа жеткен қуатты қаламгер!
" Aikyn.kz" Қазақстанның басты жаңалықтары
Материалды көшіріп жариялау үшін редакцияның немесе автордың жазбаша, ауызша рұқсаты қажет және Adebiportal.kz порталына гиперсілтеме берілуі тиіс. Авторлық құқық сақталмаған жағдайда ҚР Авторлық құқық және сабақтас құқықтар туралы заңымен қорғалады. adebiportal@gmail.com 8(7172) 57 60 14 (ішкі - 1060)
Мақала авторының көзқарасы редакцияның көзқарасын білдірмейді.