«Талантты болу қауіпті, талантсыздардың ішінде»
Бөлісу:
17.11.2014
4803
Биыл ҚР Халық жазушысы, ақын Фариза Оңғарсынованың туғанына 75 жыл. Осынау мерейлі мерейтой иесінің арамызда жоқтығы қабырғамызды қайыстырады. Фариза ақын шын мәнінде, бүкіл халықтық махаббатқа ие болып, оны өз көзімен көріп кетті. Бұл шын мәнінде, өте сирек кездесетін құбылыс еді. Және Фаризаның ең басты бақыты да осында деп есептейміз.
– Өтсе де өмір: алды жар,
Тылсым ба маңы, сор ма арты,
Халқының даңқын қалдырар
Түбінде әйтеуір сол жалқы.
Фариза ақын жырлаған азаматтық поэзияның сыры осындай. Расында, Фариза Оңғарсынова жалқы ғұмыр кешті. Бірақ оның поэзиядағы даңқы ерекше еді. Қазақ поэзиясының әйел-еркекке бөлінбейтінін дәлелдеген дүлдүл ақын халқынан алыстаған сайын биіктеп барады. Тау ешқашан аласармайды. Құламайды да. Фариза ақын бүгін поэзияның ең биік шыңына айналды.
«Фариза шын мәнінде, бүкіл халықтық махаббатқа ие болып, оны өз көзімен көріп кетті. Бұл шын мәнінде, өте сирек кездесетін құбылыс еді. Және Фаризаның ең басты бақыты да осында деп есептейміз. Фариза кете-кеткенше ерлікпен арпалысты, өмір үшін арпалысты». Бұл – көрнекті қаламгер Әбіш Кекілбаевтың ақын туралы айтылған жылы лебізі. Расында, Фариза ақын өте сирек кездесетін құбылыс иесі еді. Оның өлеңдеріндегі өзгеше леп, өзгеше рух – осының белгісі.
«Өмірде ақындардың бәрі жалғыз». Мұқағали мұңы осындай. Ақындық жалғыздықты Фариза ақын да сезінді. «Ақын шын ақын болатын болса, ол әруақытта жалғыз» дегенді де бір жерден оқыған едік. Фаризаның ақындық мұңы жыр боп құйылды. Жыр боп төгілді. Ақынның пенделік ғұмыры аяқталғанымен, поэзиялық ғұмыры біткен жоқ. Оның мәңгілік өмірі енді басталды.
Ақұштап Бақтыгереева, ақын:
– Қазақ қыздарының өлең жазатынын, өлең жаза алатынын дәлелдеуге белін буып шыққан еді Фариза. Онысын дәлелдеп кетті. Мен оның куәсімін. Фаризаның сырласы болдым. Поэзия атты әлемге бірге аяқ бастық. Алғашқы өлеңдерімізді бірге оқыдық. Бірге талқыладық. «Осы қыздар өлең жазғанда не бітіреді?» дегенді дәлелдеймін деп, Фариза сол жолға басын тікті. Жастық шағын, бүтін көктемін құрбан етті. Фаризаның бұл ерлігі, бұл өрлігі – бағалауға тұрарлық дүние. Атыраудағы сонау Манаш құмынан келген, қарақаттай қыздың, мөп-мөлдір көзі бар, қиындықтың ауылын әлі сезіне қоймаған бойжеткеннің поэзиядағы алғашқы адымы да күні бүгінгідей әлі есте. Ол кездері бізде бірдей киіну сән болатын. Бірдей киініп, бірге жүрдік. Біз екеуміз поэзия жолында қатар жүрдік. Бізді «Жайықтың қос қызы» деп атайтын. Ағаларымыз да, халық та, оқырман да. Фариза ерлігімен де, күрескерлігімен де поэзияның қандай болатынын көрсетіп кетті. Сондықтан Фариза шыңы – кейінгі қалам ұстайтын қыздарға үлгі болатын биік шың. Ал қазақ қызына қалам ұстау ешбір ғасырда да оңай соқпаған. Оңайға соқпайтын тағдыр. Соқпақты жол. Фариза осындай ауыр жолдың бәрін бастан өткерді. Ауырып жүргенінде жиі телефон соғып, халін біліп тұрдым. «Менің көңілімді сен ғана түсінесің» деуші еді. Әлі күнге ұялы телефонының нөмірі сақтаулы тұр. Өшіргім де келмейді. Амал не, қимаймыз өлімге. «Жоқ» деуге қимаймыз. Орны үңірейіп тұр. Ойсырап қалдық. Әсіресе, қалам ұстайтын қыздар поэзиясы ойсырап қалды. Жас ұрпақ толтырар деген үмітім бар. Жастар келер деген үмітім бар. Ол талантты екені сөзсіз. Оның алғашқы өлеңдерінің өзінде кемшілік болған жоқ. Оның мінезі де, өзі де ерекше болды. Бірақ мінезсіз болса, ақын өз мақсатына жете ала ма? Әркімнің өз мінезі, өз қолтаңбасы болуы керек. Фаризаның поэзиядағы қолтаңбасы ерекше. Фариза біздің жүрегімізден ешқашан ұмытылмайды.
Темірхан Медетбек, ақын:
– Фаризаны жұртшылық өр кеуделі, ерлігі ерен, ұлттық намысы бойында, ерекше мінезді ақын деп жиі айтады. Мен Фариза апаймен бірге жұмыс істеген жоқпын. Бірақ мына ерлігін есімнен шығара алмаймын. Ол кісінің болмыс- бітімін, табиғатын көрсететін, намысқойлығына куә болған бір эпизод бар. Әңгімені содан бастағым келеді. Облыстық газетте жұмыс істеп жүрген кезім. Маңғыстау облысының жаңадан ашылған кезі. Сол тұстарда бізге суық хабар жетті. Бекет атаның басындағы ел барып түнейтін үйді ауданның сол кездегі бірінші хатшысы сырғызып тастапты. Кеңестік кезең. Қатаң цензура. Кеңеске қарсы сөз айту қайда? Рухани дағдарысты бастан кешіп жатқан кез. Елдің бәрі қамығып қалды. Алматыдан бір топ ақын-жазушы елге келе қалды. Ішінде Фариза Оңғарсынова да бар екен. Ол кездері балалар журналының бас редакторы болатын. Орталық комиет тағайындап, журналға редактор қойған кез ғой. Облыстық партия комитетінің актив залында үлкен кездесу өтті. Басқарып келген делегация басшылары сөз алып, бірінен кейін бірі сөйлеп жатты. Кезек Фаризаға келді. Барлық хатшылар отыр. Фариза ақын сөз сөйлеп болды да, артынан Бекет ата туралы өлең оқыды. «Уа, Бекет ата, аруағыңнан айналайын» деп бастады өлеңін. Коммунистік партияның қылышынан қан тамып тұрған кезі. Бекет атаның басындағы үйді сырып тастағаны бар. Өте рухты өлең. Бекет атаға мұң шағу. Мұны айту Фаризаның ғана қолынан келген еді. Жиналғандар орындарынан дүркіреп тұрып, қол соқты. Фаризаның ірі тұлға екенін, қазақ әдебиетіне үлкен ақын келгендігін, қазақ әдебиетіне жаңа бір өріс ашылғандығын, қазақ әдебиетінде бүгежектеп, бұғып сөйлейтін кездің өткендігін сонда мен сезіндім. Фариза апаймен содан кейін де көп сырластық. Ұрысқан кезіміз де, ұғысқан кезіміз де болды. Керіскен кезіміз де, келіскен кезіміз де болды. Бірақ бір-біріміздің сыртымыздан ғайбат сөз айтқан емеспіз. Әр уақытта сағынып көрісетінбіз. Ол үлкен адам еді. Ол кісінің ашуы, тік айтатыны, бәрі есімізде. Қазақ әдебиеті бар кезде, қазақ жұрты бар кезде Фаризаның есімі ешқашан ұмытылмайды.
Аманхан Әлім, ақын:
– Фариза апай дегенде менің есіме сонау бір жылдар түседі. ХХ ғасырдың екінші жартысы, яғни 70-жылдар. КазГУ-дың студенті кезіміз. Ол кездері университеттің қалашығы Бөгенбай батыр мен Абылай хан көшесінің қиылысында болатын. Әдеби кештерге, поэзия кештеріне үйір болатынбыз. Құрылыстан оқуға жаңа түскен кезім. Сондай бір кезекті поэзия кешіне Асқар Сүлейменов бастаған, Фариза апай бар, бір топ ақын-жазушы келді. Сол жерде кіл жастар өлең оқыды. Сұлтанғали Садырбаев марқұм жүргізіп отырды. Маған да өлең оқу кезегі келді. Сол кеште:
– Қас пен көздің бауырым арасында,
Асқақ кеуде соңына қарасын ба?
Басым кетіп барады білегінде,
Санам кетіп барады санасында.
Жаулап алған жанымды талмай кеште,
Керемет күн кешегі қалмады есте.
Ернім кетіп барады ерінінде,
Шайқалады шаттығым алма төсте.
Кеше қонған қадырым тірегім бе?
Сол қыз қазір мұратым-тілегім де.
Көзім кетіп барады бұрымында,
Өзім кетіп барамын жүрегінде, – деген өлеңімді оқыдым.
Фариза апай орнынан тұрды да, «Балам, сен ертең редакцияға маған келіп кетші» деді. Ол кезде Фариза апай «Пионер» журналының бас редакторы. Сол күні Асқар Сүлейменов те шақырып алып: «Сенің өлеңіңді Фариза апайың ұнатып қалды. Ертең қалайда бар» деді. Апайға ертесіне бардым. Сол жолы менің бір топ өлеңдерім алғаш рет «Пионер» журналына шықты. Осылайша, Фариза апаймен аралас-құраластығым басталып кетті. Қиналып жүрген кездерімде, апайға жиі баратын едім. Жұмыссызбын. Пәтерсіз күндерді де талай бастан кештік. Сондай қиын-қыстау кезеңдерде Фариза апай қаламақы алып, бала-шағамды асырауыма мүмкіндік жасады. Меңдекеш Сатыбалдиев деген ақын болған. Сол кісінің үйінде жиі бас қосатын едік. Төлеген Айбергенов, Фариза апай, бәрі бір мектеп деуге болатын бір топтағы, бір ағымдағы ақындар еді. Бірақ Фариза апайдың кереметтігі – сол ортадан шығып кете алды. Өзінің мектебін, өзінің жеке стилін қалыптастырды. Апайды жастар көп төңіректейтін еді. Бірде Светқали Нұржанның тойында Асқар Сүлейменов, Фариза апай бәріміз қатар отырдық. Асекеңмен апайдың текетіресіп қалатын кезін көрдік. Өйткені екеуі де мықты, екеуі де адуынды, екеуіне де тік келу қиндау адамдар. Бірақ соған қарамастан, олардың бір-бірімен түсінісіп, тілдескеніне таңғалам. Фариза апай жастарға қамқорлығын аяған жоқ. Кез келген менің қатарластарым, қазір алпыстан асып кеттік қой. Сол кездегі жалындаған жастар апайдан көп жақсылық көрдік десек, қателеспейміз. Соңғы рет апай қайтыс боларының алдында маған хабарласып, жас ақындар туралы пікір сұрады. Пікірімді айттым. Өзі де жас ақындар туралы пікірін білдірді. Кейбірінің өлеңдерін ұнағанын айтты, кейбіріне көңілі толмайтынын да жасырмады. Бірақ телефонмен көп сырласа алмадық. «Апай, сіз Астанаға барып, бізден де жақсы інілер тауып алдыңыз ғой» деген өкпемді жеткіздім. «Аманхан, неге олай айтасың? Бұл не сөзің? Сен Алматыдасың, мен Астанадамын. Астаналық жастар үйге келіп-кетіп жүреді. Осыны дұрыс түсінбей жүрген шығарсың» деді. Апайдың бұл сөзінің жаны бар. Кейін өзімнің өкпемнің дұрыс емес екенін түсіндім. Орыс әдебиетінде «Бәріміз Гогольдің шинелінен шықтық» деген сөз бар. Сол сияқты, қазір өзін ақын санап, қалыптасқан жігіттер Фариза апайдың шинелінен шыққанын мақтан тұтады. Апайдың өмірдегі ұстанымы да ерекше еді. Фаризаның ақындығы мен азаматтық позициясын ұнататынмын. Етегінде тұрғанда таудың биіктігін байқамаймыз. Одан алыстаған сайын сезіне түсеміз. Алпыстан асқаннан кейін, жасым ұлғайған сайын ол кісілердің қадір-қасиетін ерекше сезініп келемін. Қатар жүрген кезде, кейде жүрдім-бардым қарадық. Ол – жастыққа тән қасиет. Бәрін уақыт өз орнына қояды екен. Фариза апайды бірде кездесуге шақырдық. Сонда апай: «Аманхан, қазіргі жастар мықты болып кеттіңдер ғой. Өлеңнің техникасын сұмдық меңгеріп алдыңдар» деген еді. Апайдың сөзінің жаны бар. Өткен ғасырдың 30-40-жылдарына, тіпті 60-жылдарға қарағанда, қазіргі жастар өлең техникасын меңгеріп алғаны соншалықты, кейде жақсы өлең мен жаман өлеңнің арасын ажырата алмай қалдық. Фариза апай соны біліп айтты. Фариза апай ашық қоғамда өмір сүретін адам. Өйткені ойын ашық айтатын үнемі. Фариза апай поэзиясындағы басты ерекшелік те осы еді.
Бір кездері «әйелдер поэзиясы» деген ұғым пайда болды. Апай сол сеңді бұзған адам. Мысалы, Тұрсынхан Әбдірахманова, Мәриям Хакімжанованың поэзияларында қазақы ұяңдық, қазақ қыздарына тән белгілі бір сызықты аттап өтпеу қасиеттері болса, Фариза апай соның тас-талқанын шығарды. Поэзия еркек, әйел деп бөлінбейтінін дәлелдеді. Сөйтті де, өзінен кейінгі толқынды магнитше тартып алды. Фариза апай эмоциялық, лирикалық поэзияның бірден-бір өкілі. Өмірімен де, өлеңімен де. Кейде ісімен, әрекетімен өлеңі үйлеспейтін ақындар бар. Өлеңі басқа, өмірі басқа. Осы тұрғыдан келгенде, Фариза апайдың өлеңі мен өмірі үйлесіп жататын. «Тау алыстаған сайын биіктей береді». «Бетпе-бет тұрғанда жүзіңді көрмейсің. Алыстаған кезде жүзінен нұрды анық байқайсың». Фариза апай алыстаған сайын биіктеп барады. Біз оның алыстаған кездегі жүзінен нұрды анық байқай бастадық. Ол нұр – Фариза апай поэзиясындағы ерекше белгі, өзгеше леп деп білемін.
adebiportal.kz
Бөлісу: