Әдебиетті жасайтын кім? Әдебиетті тудыратын ше? «Әдебиет жасала ма?» десек, «Әдебиет туады» дейтін пікірді кесе-көлденең ұстанатын бұл жігіт Астана мен Алматыдан шалғайда Қостанайда тұрады. Бүгінгі кейіпкеріміз – ақын Абылай Мауданов. Ол – Жангелдин ауданының Көкалат елді мекенінде туып-өскен.
– Абылай, «Әдебиет порталы» «Әдеби үрдіспен» жас ақындардың өлеңдеріне жақсы талдауды бастады. Алайда кейбір талдаулар ақынның да, оқырманның да көңілінен шықпай тұр. «Сын шын болсын» қағидаты ескіріп кеткен жоқ па осы? Қалай ойлайсыз?
– «Әдебиет порталындағы» талдауды сын дегеннен гөрі
пікір деген дұрыс сияқты. Түгел болмағанмен көбісін шолып шығамын. Көбіміз атүсті жазамыз. Оны да түсінуге болады, «мобильді ғасыр» әрі өтініш беруші жақ жылдам жазылғанын қалайды. Мұндай жағдайда кейбір дүниелердің «көңілден шықпай қалуы» орынды. «Сын шын болсын» қағидаты ескірмеуге тиісті, тек пікір жазушы ол қағидатқа қаншалықты адал бола алады? Мәселе – сонда.
Өткенде өзім де бір авторға пікір білдірдім. «Нәтижесін» көріп ойға қалып, Бауыржанға ұсыныс айтқалы жүр едім. Жабық пікірді бір емес, кемі үш-төрт адам айту керек. Бір адамның пікірі қанша дегенмен, жалғыз адамның пікірі болып қалады екен. Бірнеше адамның ойы бір жерден шығып жатса сыналған ақын шынымен де ойланар еді.
– Әдеби талдаулар демекші, соңғы кездері «сынды сыншылар ғана айтуы керек» деген пікірлер де айтылып жүр. Оның өзінде «әдеби ортада танылған адамдар болса» дейді. Бізде әдеби сын жанры бар ма?
– Әдеби кітаптарды оқимын, әдеби сынға қызықпаймын. Бірақ сын жанрының бар екенін білемін. Мысалы, кез келген қазақстандық Астана қаласында «Бәйтерек» бар екенін, оған шығуға болатынын, оның биіктігі 97 метр екенін біледі, бірақ оның басына шыққанда қанша аумақты көре алатынын айта алмайды. Мен үшін сын жанры сол «Бәйтерек» сияқты. Сын бар, бірақ сол «Бәйтеректің» басына шыққан сыншы кімдерді көріп жүр, ол беймәлім?!
Мұзафар Әлімбаевтың Мағжаннан бастап, Тұманбайға дейін талдап жазған сын кітабын ара-тұра оқып тұрамын. Танымыңды жоғарылататын жинақ. Оқушы күнімде Зейнолла Серікқалиевті біраз «әурелегенім» есімде.
– Сіздің өлеңдеріңіздің кем-кетігін, жоқ-жітігін бағалап, сын айтқан біреу бар ма?
– «Қазақ радиосында» Маралтай Райымбекұлы жүргізетін «Безбен» хабарында бір өлеңім сыналды. Жырларын қатты сыйлайтын ақыным Жәркен Бөдеш пен Бақыт Беделхан сынды тұлғалар жылы пікірлерін айтты. Азуы алты қарыс ақындар десек те, олардың айтқаны кәсіби сын емес, лебіз, тілек деп қабылдадым. Одан бөлек талдаған ешкім болған емес. Ақылбек Шаяхмет бір рет рецензия жазды айтпақшы.
– Әдеби үрдіс дегеніміз не?
– Қостанай институтының филология факультетін сырттай бітірдім. Ол кезде Арқалықта қалалық газетте жұмыс істейтінмін, сессиялардың біріне барып, біріне бармағаным рас. Сондықтан бұған сауатты жауап бере алмаймын. Жоғарыда айтқанымдай, мені теориясы емес, әдебиеттің өзі қызықтырады.
– Әдебиеттің ауылын көңілжықпастық, бауырмалдық дейтін қасиеттер жаулап алған секілді. Шыныңызды айтыңызшы, сіздің сыныңызды неге көтере алмады?
– Бауырмалдық жақсы ғой. Бірақ ол әдебиетке жүрмейді. Әйтпесе, менің бір ауылдан шыққан нағашылы-жиенді мүйізі қарағайдай ағаларым жетеді.
Төлен Әбдік, Қойшығара Салғара, Қонысбай Әбіл сынды алыптармен сәлемім түзу. Туыс ретінде араласам. Мұхарбек Жәкей – рухани досым. Оның сыртында Торғайдан шыққан қаншама таланттар бар. Жазатын-сызатынымды бәрі біледі. Олар биігіне өздерінің дарынымен жеткен. Менен де соны талап етеді деп ойлаймын. Ол дұрыс. Бірде бірін ағалаған да, жағалаған да емеспін. «Ат жеткен жерге есек те жетеді» деген сенім ондай пенделікке төмендетпейді. Өз басым «әдебиетте бауырмалдық көрдім» деп айта алмаймын. Ағаларымның осы бір адал ұстанымдарыма бас иіп жүрем.
Ал сіз айтқан «бауырмалдық пен көңілжықпастық» белгілі бір аймақтарға қатысты шығар. Арасында жүрмегесін айта алмаймын.
Менің сыныма келсек, өте түсінікті. Бізде пікірді қабылдау мәдениеті жоқ. Ол туралы «Кер сиыр мені қалай танымал етті» деп сықақ жазған ем. «Оқыған надандар» сол баяғы жершілдік пен рушылдыққа салынып аузына келгенін «лақ» еткізе салады. Ол үшін біреудің сотқа беріп жауапқа тартпайтынын біледі. «Итті үрді» деп кінәлай алмайсың ғой. Құдықтың көлбақасына дария туралы білмедің деп ренжудің қажеті жоқ. Көтере алмағаны да сол себептен. Шынына келгенде, мен сынаған жоқпын, жанашырлық танытып едім.
Төлен аға айтады: «мен өзімді мақтатуға жол бермегенмін» деп. Мен де солай болуға тырысам. Қонысбай аға айтады: «біреудің жетістігін көргенде ішінде от жылт етпейтін адам болмайды. Тек соған май құятындар пенде, су құятындар адам» деп. Адам боп қалу үшін біраз ашуға су құюға тура келді ол жолы. Бұл екі сөзді де өз ауыздарынан естідім.
– «Өлеңге әркімнің-ақ бар таласы». Болмаса, «күпі киген қазақтың қара өлеңін, шекпен жауып қайтарған» ақындардың әдеби үрдісі қалай жалғасын табуда?
– Аға буын салып берген із жалғасады, ол үзілмейді. Тек біздің назарымыз жаңашыл жазатындарға ауып кеткен болар.
Соңғы үш-төрт жылда өз басым саналы түрде «ізденіс» дегенді тоқтатқанмын. Өлең қалай келеді, солай жазылады. Оның формасы да, құрылымы да өзі туады. Басқаны білмеймін, менде солай. Демек, мен сол баяғы дәстүр мен қара өлеңнен ұзаған жоқпын.
Қазір жасанды, адамды тартпайтын өлеңдер көп екені жасырын емес. Бұл «шектен тыс» ізденістің нәтижесі.
Мысалы, мені ақын деген «атақ» еш қызықтырмайды. Танымалдылық үшін тырыспаймын. Оның не керегі бар? Алайда көптеген замандастарым «әдебиетте қалуды» көксейді. Сол үшін әп-әдемі өлеңнің буын-бунағын құбылтуға барады. Бұл енді жігіт қарасын деген бойжеткеннің құйрығын бұлтың-бұлтың еткізгені сияқты әрекет ғой. Әркім өзінше «із салғысы» келеді. Соны ізденіс деп ұғады. Сосын бір жаңа әдебиет жасап жатырмыз деген сенімдегі замандастарым бар. Әдебиет жасалмайды, әдебиет туады. Экспериментке баруды құптаймын, бірақ ол «қалыпта» қатып қалу деген сөз емес. Болмысына сай болу керек өлең. Адамның көңіл күйіне қарай өлеңнің формасы өзгеріп тұруы заңдылық емес пе, әріден соң.
– Шалғайда жатқан ақынның республикаға танылуы оңай емес. Абылай Мауданов деген кім деген де пікірлер айтылып қалуда? Өлең мен оқырман алшақтап қалған бүгінгі заманда танымал болу үшін не қажет?
– Танылудың жолы көп ғой қазір. Әлеуметтік желінің әлеуетінің өзі неге тұрады? Бірақ Абай айтқан «арсыз болмай атақ жоқ» деген сөз мені жөнсіз жарнамаға жібермейді. Сосын «мойындалудың» бір жолы – мүшәйраға қатысу. «Шабытта», «Бір өлең – бір әлемде» бағым жанды. Саны көп, сапасы жоқ бірнеше мүшәйрада жүлделі орын алдым. Оның бәрі «ұмытылған» шығар. Есенғалидың «Айтыс та, мүшәйра да поэзия емес, поэзия адамның өз-өзіне сіңуі» дегенін оқып, жыр жарысына қатысуға шектеу қойдым өзіме. Әйтпесе, биыл мүшәйрадан көп нәрсе болған жоқ. Облыста іс-шаралардың беделі үшін қатысып тұрамын.
Абылай Мауданов белгілі бір ортада танымал деп ойлаймын. Сатираларым арқылы біраз өңірден достық қабылдадым әлеуметтік желіде. Кеудемді көп қақпағаным үшін де көзге түсе бермейтін шығармын. Танымал болу үшін сапалы жазу керек. Сонда саналы адамдар санасады. Тобырдың шуынан әуелден аулақ жүрем.
– «Шалғайдағы таланттар насихат пен қолдауға зәру» деген әңгіме жиі айтылады. Сол рас па?
– Шамасы «насихат пен қолдауды қажет етпейтін» адамдар шалғайда жүретін шығар. Жақсы дүние жерде қалмайды білетінім. Әзіл әңгімелерім біраз атымды шығарды, аттай қалап жаңа жазғанымды сұрайтын БАҚ-тар көп. Бірақ мен сатирик емеспін, берерімді беріп болдым. Миссиям бітті.
– «Жаһандануға қарсы тұратын антивирус – әдебиет» деп санасақ, бүгінгі жастар әдебиетінің халі нешік?
– Қазіргі сәтте жалғыз әдебиет антивирус бола алмайды деп ойлаймын. Бүкіл ұлттық өнер бірігіп, бір-біріне жанашыр болуы керек. Қасымдағы достарым біледі, мен принципті түрде эстрада тыңдамаймын. Оның орнына күй мен дәстүрлі әндерден рухани азық алам. Шама келгенше, орындаушылардың өз аузынан тыңдағанды ұнатам. Бұл жаһандануға ашқан күресім.
Бізде мынадай түсінік бар. Қостанайдың өнерлі ортасымен көп араласамын. Сонда артистер «ұлы өнер – театр» дейді. Филармония музыканты «домбыра мен қобыздан асарың жоқ» дейді. Бір-бірінің өнерін сахнадан көрмейді. Осы әдет Астана мен Алматыда да бар сияқты. Енді кеп «әдебиет болмаса өлесің» деп ақындар кергісе, не болғаны? Өлеңнің, әдебиеттің оқырманы аз қазір. Әрі жазылған әдебиеттен тәлім алып жатқандар да шамалы. Демек, атақ, лауазым, мансап дегенді ұмытып, әр өнер иесі қал-қадерінше еңбек ету керек. Сонда ғана ұлттың антивирусы оянады. Қанша жерден «көркем әдебиет – көркем әдебиет» үшін десек те, тұлға дараланбай дұрыс туынды шықпайды. Сол үшін де әдебиет әлсіз боп жатса, ол тұлғалардың аздығынан болар.
– «Сары дәптермен» тоқтап қалған жоқсыз ба?
– Жапон әдебиетшілері қуаты сарқыла бастаса, қаламын тастап, жай ғана жұмысшыға айналады екен. Бізде 18 жасында екі өлеңімен танылған автор өле-өлгенше әдебиеттің маңайынан «нан табады». Қазір жұмысбастымын, өлең туралы ойлап жүрген жоқпын. Биылғы көктемде бір-екі өлең жаздым.
Әзілдеп айтсам, ешкімге өлең қарыз емеспін ғой. Жайшылықта тумаған жыр қайшылықта туып жатса, қаламымды буып қоймаймын деген ойдамын.
Әңгімелескен,
Гүлзина БЕКТАС
aikyn.kz